Blogartikelen over business, lifestyle & meer

Blog

Geef jouw marketing en klantenservice een boost

Marketing en klantenservice zijn en blijven ingewikkeld, zeker voor een bedrijfsleider die al honderd-en-één dingen aan zijn hoofd heeft. Gelukkig zijn er altijd opties en hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld een telefoon antwoord service, een telefoonservice zzp. Mocht een facet van je bedrijf wat hiermee in verband staat momenteel even stroef lopen, niet getreurd; er is altijd een oplossing te vinden. 

Marketing

Voor je marketing is het in eerste instantie handig om je, zowel als bedrijfsleider als vanuit het gehele bedrijf, kritisch af te vragen of je marketing nog volledig in lijn is met je concept. Wanneer je bij alles, ook bij iets breeds en gecompliceerds als marketing, vertrekt vanuit je concept, is er direct een kleinere foutmarge. Daarnaast is het goed om je af te vragen wat voor marketing voor jou het meest voordelig is en blijft. Mocht je bijvoorbeeld een lokaal bedrijf zijn wiens klantenbestand eigenlijk volledig uit één stad of ander gebied komt, dan is lokale, fysieke marketing waarschijnlijk je beste keus, en is het goed om focus te verleggen mocht dit niet al gebeurd zijn. Het is ook altijd, op welk punt in je bedrijfsleven je ook zit, een goed idee om advies te vragen aan een professional. Iemand van buitenaf, zeker iemand die al tijden in het vakgebied zit, heeft altijd een nieuw en fris perspectief. 

Klantenervaring 

Een specifiek facet van marketing dat nog weleens over het hoofd gezien wordt, is de klantervaring, en dan specifiek de klantenservice. Dit is zeker relevant als je een bedrijf bent wat een dienst levert, maar eigenlijk ook als je simpelweg producten levert. Er zullen altijd dingen misgaan, en dan is het belangrijk dat je klanten ergens terecht kunnen. Gelukkig bestaat er iets als een telefoonservice. Dit is een bedrijf of zzp’er van buiten die een intieme kennis van je bedrijf heeft, en voor jou de telefoonservice regelt, zodat jij je daar niet of nauwelijks zorgen om hoeft te maken. Je kan dit dus uitbesteden aan een onafhankelijke kracht die dit voor jou onder handen neemt. 

Hoe ingewikkeld iets dus ook lijkt als bedrijfsleider, er is altijd de optie om iets opnieuw in je bedrijf te integreren of zelfs uit te besteden. Neem dus je tijd om je rustig in te lezen en klaar te maken voor een nieuwe bedrijfsfase, en veel succes. 

Geef een reactie